Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Adaptacyjna regulacja składu mieszanki silnika z zapłonem iskrowym

Adaptacyjna regulacja składu mieszanki silnika z zapłonem iskrowym

W celu zapewnienia optymalnej pracy silnika w każdych warunkach wymagane jest zastosowanie adaptacyjnych układów sterowania.

Adaptacyjne układy sterowania są to układy, które będą potrafiły dobrać i tak sterować parametrami pracy silnika, aby pracował on jak najlepiej zarówno pod względem ekologicznym jaki i trwałościowym. Jednym z przykładów adaptacyjnego układu sterowania jest regulacja dawki paliwa w silniku benzynowym wyposażonym w elektroniczny wtrysk paliwa.
Podczas pracy silnika jednostka sterująca zadaje bazowy czas wtrysku, jednak nie w każdych warunkach czas ten będzie taki sam. Inna dawka paliwa powinna być dostarczona podczas rozruchu zimnego silnika, a inna po rozgrzaniu silnika do temperatury normalnej pracy. Aby to zrealizować do jednostki sterującej doprowadzone są sygnały z czujnika prędkości obrotowej wału korbowego oraz informacja o obciążeniu silnika pochodząca z czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym albo z przepływomierza.

Z uwagi na spełnienie bardzo rygorystycznych norm spalin sterowanie dawką paliwa musi być bardzo precyzyjne. W związku ze zmieniającymi się parametrami i oddziaływaniem różnych czynników mających bezpośredni wpływ na skład dawki paliwa czas wtrysku musi podlegać korekcji.

Istnieje wiele parametrów i czynników, które mają wpływ na skład mieszanki, ale tylko część z nich można dokładnie zmierzyć. Najważniejszymi parametrami są głównie: temperatura cieczy chłodzącej silnika, temperatura powietrza zasysanego, informacje o położeniu przepustnicy. Wpływ wymienionych parametrów na skład mieszanki określany jest przez współczynnik krótkoterminowej korekcji wtrysku. Wartość tego współczynnika odczytywana jest z pamięci jednostki sterującej dla wartości rzeczywistych z czujników.

Następnie następuje druga korekcja czasu wtrysku paliwa, która tym razem uwzględnia wpływ pozostałych, trudnych do zmierzenia czynników mających wpływ na skład mieszanki. Są to np. błędy korekcji wpływu na skład mieszanki wybranych wielkości mierzonych, różnice w jakości i składzie paliwa, informacje o zużyciu silnika, informacje o zanieczyszczeniu wtryskiwaczy, nieszczelności układu dolotowego, informacje o zmianach ciśnienia atmosferycznego czy też uszkodzenia silnika, które wpływają na skład mieszanki.

Sumaryczny wpływ wyżej wymienionych czynników na skład mieszanki określa współczynnik długoterminowej korekcji czasu wtrysku.
Przechodząc do analizy, ujemne wartości obu opisanych wcześniej współczynników korekcji wtrysku wiążą się ze skróceniem czasu wtrysku, natomiast dodatnie wartości analogicznie wiążą się z wydłużeniem czasu wtrysku. Jeżeli wartości krótko i długoterminowego współczynnika korekcji wtrysku wynoszą zero, to wówczas nie następuje korekcja czasu wtrysku.

Do jednostki sterującej silnika podczas jego pracy dostarczane są informacje o aktualnej prędkości obrotowej wału korbowego silnika oraz o aktualnym obciążeniu. Każdemu z przedziałów pracy silnika przypisana jest jedna wartość współczynnika długoterminowej korekty czasu wtrysku.
Podczas rozruchu zimnego silnika, w fazie jego rozgrzewania, przy pracy z dużym stałym obciążeniem oraz podczas gwałtownych zmian obciążenia procedura obliczania czasu wtrysku paliwa korzysta z drugiej korekty wykorzystującej długoterminową korekcję czasu wtrysku.

W czasie pracy silnika na biegu jałowym oraz w zakresie małych i średnich obciążeń i podczas normalnego przyspieszania czas wtrysku poddawany jest trzeciej korekcie wykorzystującej sygnał z czujnika tlenu w spalinach (sondy lambda) umieszczonej w układzie wydechowym.

Adaptacja czasu wtrysku umożliwia bieżące dostosowanie dawki paliwa do zmieniającego się podczas jazdy zapotrzebowania na paliwo.
Dzięki adaptacji można w dużym stopniu skompensować wpływ tolerancji wykonawczych oraz zmian stanu technicznego układ zasilania i silnika.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.