Poduszki powietrzne (AIRBAG) w naszych samochodach są jednymi z elementów, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Zaliczamy je do pasywnego systemu bezpieczeństwa. Ich celem jest amortyzacja uderzenia kierowcy i pasażera w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego.
AIRBAG kierowcy i pasażera składa się z trzech zasadniczych elementów:
- układu uaktywniającego, czyli czujnika piezoelektrycznego oraz cyfrowego
układu mikroprocesorowego,
- generatora gazu napełniającego poduszkę, zawierającego zapalnik oraz paliwo
stałe
- elastycznej poduszki wykonanej z tkaniny nylonowo – bawełnianej lub
poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym
Możemy wyróżnić następujące rodzaje poduszek powietrznych:
- poduszka powietrzna kierowcy i
pasażera,
- boczna poduszka powietrzna,
- kurtyna powietrzna,
- poduszka powietrzna kolanowa,
- poduszka powietrzna chroniąca stopy kierowcy,
- poduszka powietrzna środkowego pasażera tylnego rzędu siedzeń.
Czas od wybuchu poduszki powietrznej do całkowitego jej napełnienia trwa 30 - 40ms dla poduszki powietrznej kierowcy oraz 60 - 70 ms dla poduszki powietrznej pasażera. Dla wyobrażenia sobie tych wartości, przykładowo mrugnięcie oka trwa 100 ms. Objętość poduszki powietrznej kierowcy w Europie wynosi 35 – 45 dm³, natomiast dla pasażera 60 – 75 dm³. Pierwszy raz na świecie poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa zamontowano w samochodzie marki Mercedes, które dostępne były w opcjonalnym wyposażeniu samochodu od 1982r.
Wybuch poduszek powietrznych
inicjowany jest podczas zderzenia przez sygnał pochodzący z czujników,
zazwyczaj bezwładnościowych, które są montowane i rozmieszczane w różnych
miejscach pojazdu. Zadaniem czujników bezwładnościowych jest rozpoznanie
wartości siły oraz kierunku jej działania, a co za tym idzie aktywacja
odpowiednich poduszek.
System poduszek powietrznych posiada zabezpieczenia uniemożliwiające ich wybuch
podczas gdy osoba podróżująca samochodem ma niezapięte pasy bezpieczeństwa.
Gdyby wtedy podczas wypadku doszło do detonacji poduszek, to mogłyby one
wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Każdy AIRBAG ma otwory, który umożliwiają
wypływ gazu z poduszki podczas uderzenia, a wszystko po to, aby w jak
największym stopniu pochłonąć energię pochodzącą od uderzenia kierowcy, czy też
pasażera. Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera w dzisiejszych samochodach są
już standardem, natomiast poduszki boczne i kurtynowe najczęściej są już
standardem w samochodach od średniej klasy samochodów i wyższych.
Jeśli chodzi o pasażerów tylnego rzędu siedzeń, to są oni chronieni przez
poduszki boczne zamontowane w tylnych oparciach lub drzwiach, czy też przez
poduszki kurtynowe montowane w słupkach dachowych. Warunkiem jest dokupienie
takiego wyposażenia, ponieważ nie jest ono dostępne w standardzie wyposażenia
samochodu.
Kurtyny powietrzne są warte dopłaty, ponieważ w przypadku dachowania pojazdu,
oprócz pochłonięcia energii pochodzącej od uderzenia mają one również
uniemożliwić wypadnięcie kierowcy i pasażerów z samochodu.