Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Budowa, rodzaj oraz zasada działania poduszek powietrznych (Airbag)

Budowa, rodzaj oraz zasada działania poduszek powietrznych (Airbag)
W dzisiejszym artykule postaramy się rozjaśnić temat związany z jednym z systemów bezpieczeństwa stosowanych w naszych samochodach, mianowicie zagłębimy się w budowę, rodzaje oraz zasadę działania poduszek powietrznych airbag.


Poduszki powietrzne (AIRBAG) w naszych samochodach są jednymi z elementów, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Zaliczamy je do pasywnego systemu bezpieczeństwa. Ich celem jest amortyzacja uderzenia kierowcy i pasażera w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego.


AIRBAG kierowcy i pasażera składa się z trzech zasadniczych elementów:


- układu uaktywniającego, czyli czujnika piezoelektrycznego oraz cyfrowego układu mikroprocesorowego,
- generatora gazu napełniającego poduszkę, zawierającego zapalnik oraz paliwo stałe
- elastycznej poduszki wykonanej z tkaniny nylonowo – bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym


Możemy wyróżnić następujące rodzaje poduszek powietrznych:


- poduszka powietrzna kierowcy i pasażera,
- boczna poduszka powietrzna,
- kurtyna powietrzna,
- poduszka powietrzna kolanowa,
- poduszka powietrzna chroniąca stopy kierowcy,
- poduszka powietrzna środkowego pasażera tylnego rzędu siedzeń.


Czas od wybuchu poduszki powietrznej do całkowitego jej napełnienia trwa 30 - 40ms dla poduszki powietrznej kierowcy oraz 60 - 70 ms dla poduszki powietrznej pasażera. Dla wyobrażenia sobie tych wartości, przykładowo mrugnięcie oka trwa 100 ms. Objętość poduszki powietrznej kierowcy w Europie wynosi 35 – 45 dm³, natomiast dla pasażera 60 – 75 dm³. Pierwszy raz na świecie poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa zamontowano w samochodzie marki Mercedes, które dostępne były w opcjonalnym wyposażeniu samochodu od 1982r.


Wybuch poduszek powietrznych inicjowany jest podczas zderzenia przez sygnał pochodzący z czujników, zazwyczaj bezwładnościowych, które są montowane i rozmieszczane w różnych miejscach pojazdu. Zadaniem czujników bezwładnościowych jest rozpoznanie wartości siły oraz kierunku jej działania, a co za tym idzie aktywacja odpowiednich poduszek.
System poduszek powietrznych posiada zabezpieczenia uniemożliwiające ich wybuch podczas gdy osoba podróżująca samochodem ma niezapięte pasy bezpieczeństwa. Gdyby wtedy podczas wypadku doszło do detonacji poduszek, to mogłyby one wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Każdy AIRBAG ma otwory, który umożliwiają wypływ gazu z poduszki podczas uderzenia, a wszystko po to, aby w jak największym stopniu pochłonąć energię pochodzącą od uderzenia kierowcy, czy też pasażera. Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera w dzisiejszych samochodach są już standardem, natomiast poduszki boczne i kurtynowe najczęściej są już standardem w samochodach od średniej klasy samochodów i wyższych.
Jeśli chodzi o pasażerów tylnego rzędu siedzeń, to są oni chronieni przez poduszki boczne zamontowane w tylnych oparciach lub drzwiach, czy też przez poduszki kurtynowe montowane w słupkach dachowych. Warunkiem jest dokupienie takiego wyposażenia, ponieważ nie jest ono dostępne w standardzie wyposażenia samochodu.
Kurtyny powietrzne są warte dopłaty, ponieważ w przypadku dachowania pojazdu, oprócz pochłonięcia energii pochodzącej od uderzenia mają one również uniemożliwić wypadnięcie kierowcy i pasażerów z samochodu.

repliky rolex

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.