Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Czym tak naprawdę jest chip tuning silnika

Czym tak naprawdę jest chip tuning silnika
Chiptuning jest ingerencją w oprogramowanie sterownika, dzięki której możemy zmienić parametry pracy silnika. Zabieg taki można podzielić na dwa rodzaje...

Chiptuning jest ingerencją w oprogramowanie sterownika, dzięki której możemy zmienić parametry pracy silnika. Zabieg taki można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich, łatwiejszy różni się brakiem ingerencji w konstrukcję silnika, a przyrost mocy i momentu obrotowego wydobywany jest z rezerw bezpieczeństwa pozostawionych przez konstruktorów jednostek napędowych poprzez ingerencję sterownik silnika (ECU). Dodatkowe rezerwy mocy biorą się z rezerw, które zostały wymuszone na konstruktorze przez rygorystyczne normy emisji spalin. Dzięki temu osoba zajmująca się chiptuningiem może pozwolić sobie na dużo więcej niż firma, która bez względu na wszystko musi dostosować się do przepisów prawa, aby pojazd mógł przejść badania homologacyjne i zostać dopuszczony do ruchu. Drugim rodzajem chiptuningu jest stosowanie tzw. power box, które są przygotowane przez ich producenta do danego rodzaju silnika. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ chcąc profesjonalny chiptuning, do każdego silnika należy podejść indywidualnie. Nawet jeśli jest to taka sama jednostka w dwóch takich samych pojazdach.
Power box nie da takich efektów, jak indywidualne strojenie konkretnego silnika.
Kolejnym rodzajem chiptuningu jest kompleksowa modyfikacja programu, która będzie uwzględniała zmiany konstrukcyjne silnika, takie jak zamontowanie innych wałków rozrządu, wymiana turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowanego, modyfikacje układu wydechowego czy zmianę pompy paliwa i wtryskiwaczy. W takim wypadku często program nie ma wiele wspólnego z tym oryginalnym. Można powiedzieć, że zostaje on stworzony na nowo, od podstaw. Jest to wymuszone wcześniej wspomnianymi zmianami konstrukcyjnymi, które stawiają przed tunerem zupełnie inny silnik, nowe wyzwanie. Seryjny program nie nada się do sterowania takim silnikiem, dlatego często zachodzi konieczność wymiany komputera ECU na komputer bez wgranego żadnego programu.

Dwa oblicza chiptuningu
Każdy zdaje sobie sprawę, że dzięki chiptuningowi możemy zwiększyć moc i moment obrotowy naszego pojazdu i całkowicie zmienić charakterystykę pracy jednostki napędowej, ale są też kierowcy którzy decydują się na inny rodzaj chiptuningu. Jest to tak zwany eco tuning, który również zwiększa moc i moment obrotowy silnika, ale nie tak bardzo jak klasyczny rodzaj chiptuningu. Eco tuning ma przede wszystkim obniżyć zużycie paliwa, i to jest dla niego kwestią priorytetową, natomiast przyrost mocy i momentu obrotowego schodzi na dalszy plan.

Nabywcom nowych samochodów firmy często oferują samochody z identyczną jednostką napędową, ale różniące się mocą. I tak naprawdę rzadko kiedy silniki te różnią się konstrukcją. Jest ona dokładnie taka sam, a odpowiedzialne za zwiększenie mocy jest inne oprogramowanie wgrane przez producenta pojazdu. Różnica cenowa samochodów z dokładnie takimi samymi silnikami, ale znaczącą różniącymi się mocami niekiedy dochodzi nawet do 10 tys zł. A jeszcze raz przypomnijmy, że nierzadko różnica tkwi tylko w oprogramowaniu zarządzającym pracą jednostki napędowej naszego pojazdu.

Stowarzyszenie Auto Alliance chce wprowadzić zakaz modyfikacji samochodów poprzez ingerencję w elektronikę i chce zachować potencjał rozwoju tylko dla siebie.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.