Chiptuning jest ingerencją w oprogramowanie sterownika,
dzięki której możemy zmienić parametry pracy silnika. Zabieg taki można
podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich, łatwiejszy różni się brakiem
ingerencji w konstrukcję silnika, a przyrost mocy i momentu obrotowego
wydobywany jest z rezerw bezpieczeństwa pozostawionych przez konstruktorów
jednostek napędowych poprzez ingerencję sterownik silnika (ECU). Dodatkowe
rezerwy mocy biorą się z rezerw, które zostały wymuszone na konstruktorze przez
rygorystyczne normy emisji spalin. Dzięki temu osoba zajmująca się
chiptuningiem może pozwolić sobie na dużo więcej niż firma, która bez względu
na wszystko musi dostosować się do przepisów prawa, aby pojazd mógł przejść
badania homologacyjne i zostać dopuszczony do ruchu. Drugim rodzajem
chiptuningu jest stosowanie tzw. power box, które są przygotowane przez ich
producenta do danego rodzaju silnika. Nie jest to najlepsze rozwiązanie,
ponieważ chcąc profesjonalny chiptuning, do każdego silnika należy podejść
indywidualnie. Nawet jeśli jest to taka sama jednostka w dwóch takich samych
pojazdach.
Power box nie da takich efektów, jak indywidualne strojenie konkretnego
silnika.
Kolejnym rodzajem chiptuningu jest kompleksowa modyfikacja programu, która
będzie uwzględniała zmiany konstrukcyjne silnika, takie jak zamontowanie innych
wałków rozrządu, wymiana turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowanego,
modyfikacje układu wydechowego czy zmianę pompy paliwa i wtryskiwaczy. W takim
wypadku często program nie ma wiele wspólnego z tym oryginalnym. Można
powiedzieć, że zostaje on stworzony na nowo, od podstaw. Jest to wymuszone
wcześniej wspomnianymi zmianami konstrukcyjnymi, które stawiają przed tunerem
zupełnie inny silnik, nowe wyzwanie. Seryjny program nie nada się do sterowania
takim silnikiem, dlatego często zachodzi konieczność wymiany komputera ECU na
komputer bez wgranego żadnego programu.
Dwa oblicza
chiptuningu
Każdy zdaje sobie sprawę, że dzięki chiptuningowi możemy zwiększyć moc i
moment obrotowy naszego pojazdu i całkowicie zmienić charakterystykę pracy
jednostki napędowej, ale są też kierowcy którzy decydują się na inny rodzaj
chiptuningu. Jest to tak zwany eco tuning, który również zwiększa moc i moment
obrotowy silnika, ale nie tak bardzo jak klasyczny rodzaj chiptuningu. Eco
tuning ma przede wszystkim obniżyć zużycie
paliwa, i to jest dla niego kwestią priorytetową, natomiast przyrost mocy i
momentu obrotowego schodzi na dalszy plan.
Nabywcom nowych samochodów firmy często oferują samochody z identyczną jednostką napędową, ale różniące się mocą. I tak naprawdę rzadko kiedy silniki te różnią się konstrukcją. Jest ona dokładnie taka sam, a odpowiedzialne za zwiększenie mocy jest inne oprogramowanie wgrane przez producenta pojazdu. Różnica cenowa samochodów z dokładnie takimi samymi silnikami, ale znaczącą różniącymi się mocami niekiedy dochodzi nawet do 10 tys zł. A jeszcze raz przypomnijmy, że nierzadko różnica tkwi tylko w oprogramowaniu zarządzającym pracą jednostki napędowej naszego pojazdu.
Stowarzyszenie Auto Alliance chce wprowadzić zakaz modyfikacji samochodów poprzez ingerencję w elektronikę i chce zachować potencjał rozwoju tylko dla siebie.