Opel jest jedną z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych w Polsce, a także w wielu innych krajach Europy. Jest to przykład marki samochodów, której początki nie wskazywały na taki kierunek rozwoju.
Założycielem marki jest Adam Opel – niemiecki przemysłowiec z Rüsselsheim , który w 1862 r. karierę rozpoczął od skonstruowania swojej pierwszej maszyny do szycia i tym sposobem stał się jednym z największych producentów w tej dziedzinie. Po ponad 20 latach od skonstruowania wyżej wspomnianego urządzenia trwały prace nad budową roweru, które również zakończyły się sukcesem. Ukierunkowanie rozwoju na branżę motoryzacyjną nastąpiło dopiero po śmierci właściciela, kiedy firmę przejęli jego dwaj synowie. Firma z roku na rok bogatsza w nowe doświadczenia nieustannie rozwijała się, aby w latach 20. XX w. Opel jako pierwszy niemiecki producent wprowadził do swoich fabryk produkcję taśmową. Dzięki wprowadzeniu produkcji taśmowej zostały obniżone koszty produkcji co doprowadziło do poszerzenia grona odbiorców. Ponadto dzięki nieustannemu rozwojowi pod koniec lat 20. XX w. opel posiadał 37,5 % udziałów na rynku i tym samym stał się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 r. Opel trafił pod skrzydła amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors. W dzisiejszych czasach swoją popularność marka zawdzięcza m.in. przystępnym cenom (w porównaniu do innych marek) przy zakupie nowego samochodu w salonie, akceptowalnym kosztom utrzymania oraz dosyć tanim częściom samochodowym na tle innych marek. Obecnie najpopularniejszymi modelami firmy Opel, które najczęściej można zobaczyć na drogach są: Adam, Corsa, Astra, Meriva, Zafira, Insignia oraz nieprodukowana już obecnie Vectra i Omega.
W 2017 r. marka OPEL oraz Vauxhall została przejęta przez francuski koncern
PSA, do którego należą również marki takie jak: Peugeot, Citroen oraz DS.
Połączenie kilku marek pozwoliło koncernowi PSA na uzyskanie ponad 17 % udziału
na rynku europejskim plasując się na drugim miejscu zaraz za koncernem Grupa
Volkswagen. Pomimo dołączenia do koncernu PSA Opel nadal jest niemiecką marką,
na co dowodem mają być nadal pracujące centra projektowe i techniczne Opla w Rüsselsheim.
Pomimo upływu 21 lat od początku produkcji II generacji samochodu Opel
Astra na drogach nadal można spotkać bardzo dużo takich modeli. O wielkim
sukcesie tego modelu może świadczyć bardzo długi okres produkcji, który trwał nieprzerwanie
od 1998 – 2009 r., czyli aż 11 lat. W obecnych czasach nowy model samochodu
zostaje wypuszczony na rynek po 5 latach lub jeszcze wcześniej od momentu
rozpoczęcia produkcji modelu poprzedniego, a w ciągu tych 5 lat samochody
dodatkowo poddane zostają liftingowi, który zmienia zarówno wygląd zewnętrzny
(inne przetłoczenia karoserii, kształt zderzaków, reflektorów, lusterek itp.),
jak i również zmiany konstrukcyjne w silnikach, skrzyniach biegów i innych
elementach układu napędowego. Zmiany te często uniemożliwiają naprawę pojazdu z
wykorzystaniem części z modelu sprzed liftingu. W przypadku samochodów marki
OPEL produkowanych przed dekadą można było zauważyć tendencję cięcia kosztów,
która widoczna była między innymi wewnątrz pojazdu i dotyczyła słabej jakości
materiałów wykończeniowych użytych do wykonania deski rozdzielczej, boczków
drzwi czy też foteli. W dzisiejszych czasach tendencja ta znacząco się
zmniejszyła i samochody marki opel pod względem jakości materiałów do
wykończenia wnętrza dorównały lub znacząco zbliżyły się do porównywalnych
modeli konkurencji. Ponadto projektanci odpowiedzialni za design pojazdu bardzo
dobrze wykonali swoje zadanie i zaprojektowali modele, które bezapelacyjnie
swoim wyglądem mogą konkurować z innymi, także tymi droższymi modelami samochodów
należącymi do marek segmentu premium.
Podsumowując, marka Opel na przestrzeni lat ewoluowała, co pozwoliło stawić czoła konkurencji. Obecnie zaskakuje dobrą jakością wykonania oraz zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i systemów bezpieczeństwa.