Do tej pory powstało pięć generacji instalacji gazowych,
których szczegóły omówione są w osobnym artykule. Jeśli decydujemy
się na montaż instalacji LPG do naszego samochodu powinniśmy dowiedzieć się,
jaki układ zasilania występuje w naszym samochodzie. Najlepiej, jeśli byłby to
układ pośredniego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego. Wtedy najpewniejszym
rozwiązaniem będzie zamontowanie instalacji sekwencyjnej (IV generacji). Montaż
wcześniejszych generacji LPG do obecnie produkowanych silników obarczone jest
ryzykiem usterek, a co za tym idzie zmniejszeniem oszczędności z posiadania
instalacji. Jeśli w naszym samochodzie występuje bezpośredni wtrysk paliwa, to
wówczas jesteśmy zmuszeni do zamontowania instalacji LPG V generacji, która
jest droższa, ale zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa wymusza jej
zamontowanie.
Do silników z pośrednim wtryskiem paliwa najbardziej polecana, a zarazem
najpopularniejsza jest instalacja sekwencyjna (IV generacji). Koszt takiej
instalacji dla czterocylindrowego silnika benzynowego oscyluje około 3000 zł.
Jej zaletami jest wysoka precyzja działania. Gaz pod ciśnieniem podawany jest do
kolektora dolotowego w pobliże wtryskiwaczy benzynowych. Taki układ zasilania
składa się z: butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, filtrów, czujnika
ciśnienia gazu i jednostki sterującej.
Co ważne chcąc cieszyć się oszczędną i bezawaryjną jazdą
pod żadnym pozorem podczas montażu instalacji LPG nie wolno szukać
oszczędności.
Ponadto należy pamiętać, aby zasięgnąć opinii klientów i zorientować się w
opiniach na temat danego warsztatu zakładającego instalację LPG do naszego
samochodu, ponieważ nawet najdroższa instalacja zamontowana przez osoby nie
mające dużego doświadczenia w tej dziedzinie nie będzie działać poprawnie i
może nawet doprowadzić do zniszczenia silnika.
Samochód zasilany gazem LPG wymaga regularnego serwisowania silnika i układu paliwowego. Temperatura spalania gazu jest wyższa niż temperatura spalania benzyny, dlatego osoby wykwalifikowane w dziedzinie montażu LPG wiedzą z doświadczenia, które konkretnie silniki z danego koncernu samochodowego wymagają zastosowania lubryfikatora. Zadaniem lubryfikacji jest ochrona zaworów i gniazd zaworowych przed zużyciem na skutek wcześniej wspomnianych wyższych temperatur spalania. Wielu mechaników podczas eksploatacji silnika na LPG doradza częstsze wymiany oleju oraz świec zapłonowych oraz regularne serwisowanie i regulacje instalacji.
Litr autogazu kosztuje mniej więcej połowę ceny benzyny bezołowiowej 95, jednak realne oszczędności po uwzględnieniu droższych przeglądów, kosztów serwisu i regulacji, benzyny potrzebnej do rozruchu zimnego silnika wynoszą około 30 - 40%.
Najbardziej opłacalny będzie montaż LPG do samochodu, który często wyjeżdża w dalsze trasy. Jazda na kilkukilometrowych odcinkach nie przyniesie praktycznie żadnych korzyści z posiadania instalacji, ponieważ należy pamiętać, że rozruch zimnego silnika odbywa się na benzynie, a przełączenie na gaz następuje po osiągnieciu temperatury cieczy chłodzącej około 40 st. C. Do momentu rozgrzania do tej temperatury silnik spala tylko benzynę. Temperaturę tą da się obniżyć, ale pod żadnym pozorem nie powinno się tego robić, ponieważ grozi to dużo szybszym zużyciem i uszkodzeniem silnika.
Jeśli mowa o oszczędnościach, to należy pamiętać, że silnik z dobrze wyregulowaną instalacją LPG będzie zużywał o około 20% więcej paliwa (gazu). Jeśli obecnie samochód zużywa 7,5 litra benzyny na 100km, to przy poprawnie wyregulowanej instalacji będzie zużywał około 9 litrów gazu. Osoby, które sądzą, że nie ma żadnych różnic w zużyciu benzyny i gazu prawdopodobnie mają źle wyregulowaną instalację w celu większych oszczędności, co wymusza pracę silnika na mieszance ubogiej, a to prowadzi do szybszego zużycia i zniszczenia silnika. Mieszanka paliwowo – powietrzna powinna być optymalna. Nie za uboga i nie za bogata. Wtedy będzie zapewniony najlepszy kompromis pomiędzy oszczędnościami, a ograniczeniem szybszego zużycia naszej jednostki napędowej, której koszt naprawy znacznie przewyższy zaoszczędzone pieniądze.