Większość kierowców klimatyzację włącza tylko w lecie,
kiedy temperatura otoczenia jest wysoka i powoduje dyskomfort podczas
podróżowania. Zimą natomiast klimatyzacja pozostaje wyłączona, ponieważ mało
kto zdaje sobie sprawę, że klimatyzacja osusza powietrze, a co za tym idzie
dzięki jej włączeniu w zimie szyby naszego samochodu szybciej odparują. System
klimatyzacji nie musi wcale ulec całkowitemu uszkodzeniu. Może działać, ale
zbyt małą wydajnością. Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej udać się do serwisu
samochodowego, który zajmuje się diagnostyką, obsługą i naprawą systemów
klimatyzacji.
Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej:
·
brak
czynnika chłodzącego
Podczas normalnej eksploatacji w ciągu roku ilość czynnika chłodzącego spada o
10 – 15%, a to od jego ilości zależy sprawność układu.
Po około 4-5 latach wydajność klimatyzacji prawdopodobnie znacząco spadnie, a
skutki spadku wydajności chłodzenia zauważymy w trakcie największych upałów.
Czynnik chłodzący jest wymieszany z olejem, którego zadaniem jest smarowanie
sprężarki i zapewnienie jej odpowiednich warunków pracy. Niektóre konstrukcje
sprężarek posiadają specjalne zabezpieczenie, które uniemożliwi włączenie
systemu, gdy ilość czynnika spadnie poniżej minimalnego poziomu. Należy
pamiętać o tym, że czynnik i niektóre oleje do układów klimatyzacji mają
właściwości higroskopijne, tzn. absorbują wilgoć i w ten sposób do układu
dostaje się woda, pomimo zastosowania osuszacza. Mimo szczelności układu wilgoć
przenika do układu nawet przez przewody elastyczne. Obecność wody w układzie
znacząco obniży wydajność chłodzenia oraz spowoduje gorsze smarowanie
sprężarki. W zimie występuje ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego, które może
doprowadzić do poważnej awarii.
·
nieszczelności
Niewielka
ilość czynnika nie koniecznie jest spowodowana naturalnym jego ubytkiem. Każda
nieszczelność w układzie chłodzenia może doprowadzić do ubytku czynnika. Jeżeli
serwis klimatyzacji był wykonywany regularnie, a czynnika w układzie brakuje,
to najprawdopodobniej wycieka on przez nieszczelności w układzie klimatyzacji.
Jeśli mamy do czynienia z nieszczelnością, to aby uniknąć zbędnych kosztów
notorycznego uzupełniania czynnika powinniśmy ją szybko zdiagnozować i usunąć.
Szczelność ukłądu najczęściej sprawdza się przez napełnienie go azotem do
ciśnienia rzędu 25 barów. Większe nieszczelności nie powinny sprawiać problemu,
ponieważ będziemy słyszeć w którym miejscu wystąpiła nieszczelność. Jeśli
chodzi o mniejsze nieszczelności, to w ich zlokalizowaniu pomoże nam specjalny
barwnik, którym wraz z czynnikiem chłodzącym trzeba napełnić układ. Trzeba
pamiętać, że sprężarka klimatyzacji jest urządzeniem delikatnym i bardzo czułym
na nieodpowiednie warunki pracy. Dlatego też dodawanie specjalnego barwnika
należy przeprowadzić tylko w sytuacjach uzasadnionych, ponieważ barwnik ten
jest niepożądany w układzie i częste
jego stosowanie może przyspieszyć proces zużycia sprężarki klimatyzacji. Po
podaniu barwnika (kontrastu) nieszczelność można zlokalizować w świetle lampy
UV.
·
chłodnica
klimatyzacji
Jest
ona jednym z wymienników ciepła układu, umieszczona jest z przodu i schładzana
pędem powietrza i wentylatorem. Chłodnica układu klimatyzacji nazywana jest
skraplaczem. Często to ona odpowiada za nieprawidłowe działanie klimatyzacji,
ponieważ jest elementem bardzo podatnym na uszkodzenia. Uszkodzeniu może ulec
pod wpływem uderzenia kamyczkiem wyrzuconym spod kół poprzedzającego pojazdu.
Inne uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji może powodować jej utlenianie, a
zanieczyszczenia mogą znacząco obniżyć wydajność chłodzenia. Jak wiadomo, kiedy
czynnik nie zostanie schłodzony do optymalnej temperatury w wymienniku ciepła,
to powoduje to wzrost ciśnienia w układzie, a to z kolei może uniemożliwić
włączenie się sprężarki. Może spowodować to jego uszkodzenie poprzez ciągłe
próby uruchamiania.
·
parownik
Jest
drugim wymiennikiem ciepła, w którym to czynnik chłodniczy ulega rozprężeniu, a
przez to jego temperatura spada do bardzo niskiego poziomu, a opływające ją
powietrze trafia do kabiny pojazdu. Przez różnice temperatur na parowniku
skrapla się woda, które za pomocą układy odprowadzania wody wydostają się na
zewnątrz pojazdu. Wilgoć w parowniku zapewnia doskonałe warunki do rozwoju
grzybów i bakterii. W związku z tym, kiedy układ klimatyzacji nie jest
odpowiednio obsługiwany, często w kabinie pojazdu możemy czuć nieprzyjemny
zapach. Dlatego też regularna obsługa klimatyzacji jest bardzo ważna. Sprowadza
się na nią m. in. odgrzybianie, uzupełnienie czynnika chłodzącego czy wymiana
filtra kabinowego (przeciwpyłkowego).
sprężarka klimatyzacji
Najpoważniejszą
i najbardziej kosztowną awarią jest uszkodzenie sprężarki klimatyzacji. Wymiana
sprężarki wiąże się rozszczelnieniem całego układu, wymianą czynnika i skraplacza,
a wszystko to zwiększa koszty i ostateczną cenę naprawy. Czasami zdarzają się
usterki zaworów rozprężnych, których zadaniem jest rozprężenie czynnika i
napełnienie parownika. Często nieprawidłowo działający zawór rozprężny jest
przyczyną mało wydajnego chłodzenia. Najprostszą rzeczą, od której powinniśmy
zacząć, kiedy nasz układ ma małą wydajność, to wymiana filtra przeciwpyłkowego.
Aby zlokalizować większość usterek układów klimatyzacji wystarczy odpowiedni tester diagnostyczny. Do serwisowania układu potrzebne będzie specjalne urządrzenie do obsługi klimatyzacji.