Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Problem z odpaleniem silnika diesla w zimie? To może być wina świec żarowych!

Problem z odpaleniem silnika diesla w zimie? To może być wina świec żarowych!

Zimą, kiedy temperatury na zewnątrz spadają, w starszych samochodach z silnikiem z zapłonem samoczynnym (Diesla) zaczynają się problemy z rozruchem zimnego silnika. Jedną z przyczyn może być zużycie lub nieprawidłowa praca świec żarowych.


Jak wiadomo w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych) mieszanka paliwowo – powietrzna zapalana jest dzięki wyładowaniu elektrycznemu na świecy zapłonowej.
Inaczej jest w przypadku silników wysokoprężnych. Tu następuje sprężenie powietrza do bardzo wysokiego ciśnienia, czemu towarzyszy wzrost temperatury. Do tak sprężonego powietrza wtryskiwane jest pod dużym ciśnieniem paliwo. Temperatura pochodząca od sprężenia w komorze spalania powietrza nie jest jednak w stanie umożliwić wystarczającego odparowania dostarczonego paliwa, co wiąże się z problemami z rozruchem zimnego silnika, przede wszystkim zimą. W związku z tym w silnikach Diesla stosuje się świece żarowe, których zadaniem jest dodatkowe podgrzanie sprężonego powietrza w komorze spalania w celu odparowania dostarczonego paliwa, a co za tym idzie łatwiejszego zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo – powietrznej.
Zadaniem świec żarowych jest podgrzanie powietrza w komorze spalania w możliwie krótkim czasie. W praktyce wynosi on od kilku do kilkunastu sekund, a o ich pracy informuje kierowcę żółta kontrolka o wyglądzie spirali na desce rozdzielczej.


Abu uruchomić silnik należy zaczekać, aż wyżej wspomniana kontrolka świec żarowych zgaśnie.
Na początku, kiedy świece żarowe zaczęły być stosowane w silnikach Diesla były one zwykłymi grzałkami zamontowanymi w głowicy silnika o bardzo małej trwałości.
W obecnie produkowanych silnikach stosuje się świece żarowe II generacji z metalową końcówką grzejną. Ich cechą jest to, że już po 4 sekundach od włączenia zapłonu osiągają temperaturę rzędu 800 – 900 st. C, a po 10 sekundach ponad 1000 st. C. Jeszcze nowszym rozwiązaniem jest zastosowanie ceramicznych świec żarowych rozgrzewających się w ciągu jednej sekundy do 1000 st. C. Ich maksymalna temperatura pracy oscyluje w granicach 1300 st. C.


Na skutek pracy świec żarowych w dużych różnicach temperatur, zwłaszcza zimą, kiedy temperatury znacznie spadają poniżej 0 st C. są one narażone na zużyci, nawet pomimo zastosowania najlepszych materiałów.
Objawami zużycia świec żarowych może być długi czas rozruch silnika oraz dym wydobywający się z rury wydechowe podczas rozruchu.
Wymiana świec żarowych może wydawać się łatwa, ale wymaga ona zastosowania specjalnych narzędzi. Świece żarowe zamontowane są w głowicy wykonanej obecnie najczęściej ze stopów aluminium. W wyniku warunków pracy (bardzo dużych temperaratur) samodzielna próba odkręcenia świec żarowych może skończyć się jej urwaniem. Wówczas będzie trzeba udać się do specjalistów, którzy będą musieli wyjąć urwane świece żarowe, co przysporzy nam dodatkowych kosztów. Dlatego też nie warto decydować się samemu na ich wymianę. Lepiej zlecić to wykwalifikowanemu warsztatowi samochodowemu.


Po zdemontowaniu świec żarowych, doświadczony mechanik będzie mógł powiedzieć nam więcej na temat kondycji naszego silnika oraz jego układu wtryskowego. Jeżeli świeca żarowa jest czarna, osmolona, to świadczy to o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania. Czarny nalot na świecy to nic innego jak sadza pochodząca ze spalania mieszanki paliwowo – powietrznej. Biały nalot na świecy żarowej świadczy o stosowaniu paliwa o dużej zawartości siarki.
Zanieczyszczona nagarem lub olejem świeca żarowa świadczy o nadmiernym zużyciu przez silnik oleju lub też o uszkodzeniu pompy wtryskowej. Jeśli końcówka elementu grzejnego wpadnie urwie się i wpadnie do komory spalania, to może to świadczyć o zbyt wczesnym wtrysku paliwa przy niewystarczającym rozpyleniu.
Przegrzana świeca żarowa może być powodem wypalenia uszczelki pod głowicą lub też niedostatecznym chłodzeniem gniazda świecy. Wżery, które mogą pojawić się na elemencie grzejnym świecy żarowej mówią nam, o zbyt wysokim napięciu podczas rozruchu.
Trwałość świec żarowych zależna jest od jakości paliwa. Czym gorszej jakości paliwo tym przyspieszone ich zużycie.
Koszt świec żarowych mieści się w przedziale średnio od 30 do 300 zł za sztukę, w zależności od marki pojazdu.
W normalnych warunkach eksploatacji komplet dobrej jakości i odpowiednio dobranych do danego silnika świec żarowych powinien poprawnie pracować przez około 15 tys cykli rozruchu silnika oraz około 100 tys km przebiegu.
Jeśli samochód porusza się tylko w ruchu miejskim, to automatycznie świece żarowe zużyją się szybciej na skutek dużej ilości rozruchów silnika. Świece żarowe wymieniamy kompletami, tzn. gdy uszkodzeniu ulegnie jedna ze świec, to wymieniamy cały komplet. Ma to na celu równomierne ich zużywanie się.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.