Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Reaktor katalityczny (katalizator)

Reaktor katalityczny (katalizator)
Reaktor katalityczny, potocznie niepoprawnie nazywany katalizatorem jest częścią układu wydechowego wszystkich współczesnych samochodów osobowych, którego zadaniem jest zredukowanie i ograniczenie szkodliwych składników zawartych w spalinach

Reaktor katalityczny, potocznie niepoprawnie nazywany katalizatorem jest częścią układu wydechowego wszystkich współczesnych samochodów osobowych, którego zadaniem jest zredukowanie i ograniczenie szkodliwych składników zawartych w spalinach. Dawniej reaktory katalityczne nie były stosowane ze względu na mało rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin. Głównym celem stosowania reaktorów katalitycznych inaczej nazywanych konwerterami katalitycznymi jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków chemicznych w gazach wydechowych, a mianowicie tlenków węgla (CO), węglowodorów (HC) czy też tlenków azotu (NOx).

Zasada działania reaktora opiera się na reakcji substancji zawartych w spalinach z katalizatorem ( m. in. platyna, pallad, rod). Optymalne warunki pracy katalizatora dobierane są dzięki sterowaniu silnikiem na podstawie danych z czujników tlenu – sond lambda.

Reakcje zachodzące w reaktorach katalitycznych:

· utleniania – reakcji tlenków węgla i węglowodorów z tlenem, w wyniku której otrzymywany jest dwutlenek węgla i para wodna,

· redukcji – reakcji tlenków węgla z tlenkami azotu, której produktem jest azot i dwutlenek węgla.

Stosowane w układach wydechowych katalizatory dzielą się na:
a) utleniające – dwufunkcyjne, przyspieszające reakcje utleniania, obniżające w spalinach zawartość tlenku węgla i węglowodorów,

b) redukujące – jednofunkcyjne, przyspieszające redukcję, obniżające w spalinach zawartość tlenków azotu,

c) utleniająco-redukujące – trójfunkcyjne, przyspieszające reakcje utleniania i redukowania, obniżające w spalinach zawartość tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu.

W dzisiejszych czasach głównie montowane są dwa rodzaje konwerterów katalitycznych: z katalitycznym blokiem metalowym lub ceramicznym. Lepsze są te z katalitycznym blokiem metalowym, ponieważ charakteryzują się większą odpornością na wysokie temperatury (rzędu 1300 st. C) i wydajnością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Dla porównania konwertery z blokiem ceramicznym mogą ulec zniszczeniu już w temperaturach rzędu 800 st. C.

Reaktory katalityczne stosowane w silnikach ZI:
W
układach wydechowych silników z zapłonem iskrowym stosowane są obecnie niemal wyłącznie konwertery katalityczne trójfunkcyjne, współpracujące z tzw. sondami lambda, reagującymi na obecność tlenu w spalinach. Nośniki reaktorów, czyli szkielety konstrukcyjne do rozmieszczania warstw substancji katalitycznych (katalizatorów) mogą być:

• ceramiczne – wykonane z materiału zwanego kardierytem,

• metalowe – wykonane z cienkiej, odpowiednio ukształtowanej stalowej foli żaroodpornej. Praca katalizatora trójfunkcyjnego rozpoczyna się w chwili, gdy temperatura wnętrza osiągnie poziom 400 st. C. W celu zapewnienia skutecznej jego pracy przy nieznacznych obciążeniach silnika, zwłaszcza w okresie zimowym, umieszcza się go w pobliżu kolektora wydechowego silnika lub stosuje się dwa katalizatory: rozruchowy i główny. Pierwszy, rozruchowy umieszczony jest w pobliżu kolektora wydechowego i dzięki temu szybko osiąga optymalną temperaturę pracy i oczyszcza spaliny, zanim zacznie pracować katalizator główny.

Reaktory katalityczne stosowane w silnikach ZS:
W silnikach z zapłonem samoczynnym stosowane są wyłącznie katalizatory utleniające, służące zmniejszeniu zawartości tlenku węgla i węglowodorów. Znacznie istotniejszą kwestią w przypadku silników z zapłonem samoczynnym jest ograniczenie ilości sadzy zawartej w spalinach. Obecne układy wydechowe silników z zapłonem samoczynnym wyposażone są w filtry cząstek stałych, w których proces ich oczyszczania realizowany jest samoczynnie podczas eksploatacji pojazdu na skutek wypalania zebranych cząstek stałych w filtrach cząstek stałych DPF.

Ze względu na rosnące wymagania ze strony norm emisji spalin pojedyncze reaktory katalityczne są zastępowane układami kilku reaktorów.

Nasze reaktory katalityczne powinny działać poprawnie do przebiegów rzędu 80 – 100 tys km. Często jednak zdarzają się wyjątki i potrafią one działać poprawnie nawet dwa razy dłużej.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.