W 2012 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano nowy model Skody który zapewnił kompromis pomiędzy małą Skodą Fabią a dużą Octavią. Rapid został zbudowany na płycie podłogowej która była wykorzystywana do produkcji m.in. Audi A1 , Seata Ibizy IV oraz Volkswagena Polo V generacji. Jak to w koncernie VAG bywa, a wiemy dobrze że południowi sąsiedzi także do nich należą, wiele podzespołów Skody Rapida pochodzi z VW Polo V Seata Ibizy IV m.in. zawieszenie, układy klimatyzacji oraz wiele innych, w Skodzie występowały takie jednostki silnikowe:
– Benzynowe występowały o pojemności : 1.2 MPI o mocy 75 KM, 1.2 TSI o mocy 105 KM, 1.4 TSI z 122 lub 125 KM oraz 1.0 MPI o mocy 95 KM
– Diesla o pojemności 1.4 TDI o mocy 90 KM oraz 1.6 TSI o mocy 90, 105, 115 KM
Samochód styl czerpie z projektu MissonL, który podkreśla wyraźne linie nadwozia, przedni grill podkreśla spójność z lampami oraz skośnym zarysem pokrywy silnika na którym wystąpiło nowe logo Skody oraz w każdym modelu występowały lampy do jazdy dziennej. Projektanci skupili się na wnętrzu samochodu, wychodząc z założenia „proste a nie skomplikowane” aby kierowca mógł się szybko w tym samochodzie odnaleźć i poczuć komfort. Plastiki wnętrza pojazdu i podzespoły nie powinny być zaskoczeniem, ponieważ ten plastik możemy spotkać w wielu modelach z grupy Volkswagena. Zaskoczeniem może być fakt że, w każdym samochodzie standardowo w klapce wlewu paliwa była montowana skrobaczka do szyb, co w zimę może się przydać i wiemy gdzie jest, nie tracąc czasu na szukanie w całym samochodzie tej że skrobaczki w zimie. Samochód występował w trzech liniach nadwozia:
– Liftback ( produkowany w latach 2012-2019 )
– Sedan ( produkowany w latach 2013-2019 , tylko na rynek Chiński )
– Hatchback ( pod nazwą Spaceback produkowany w latach 2013-2019 )
Skoda w podstawowym wyposażeniu „Active” nie oszczędzała na Rapidzie, pojazd jest wyposażony w m.in. systemy ABS, ESP, MSR, ASR, EDS, HBA i ACS. We wnętrzu posiadała 6 poduszek powietrznych, elektryczne otwieranie szyb przednich, centralny zamek oraz 4-cztero głośnikowy system audio oraz wspomniane wcześniej światła do jazdy dziennej. Pozostałe opcje wyposażenia to:
– Acitve Max
– Ambition , ta wersja posiadała dodatkowo m.in. klimatyzację manualną, elektryczne sterowanie lusterek, podgrzewanie, przedni podłokietnik, Radio CD/MP3, komputer pokładowy oraz światła przeciwmgłowe.
– Ambition Max
– Edition
– Elegnace to najbogatsza wersja w której dodatkowo występowało m.in. kierownica wielofunkcyjna skórzana, czujniki cofania, tempomat, inny system CD/MP3 oraz 15'' calowe felgi.
– Monte Carlo - pakiet stylistyczny wyróżniający się czarnymi alufelgami, lusterkami oraz ramką grilla, a także dachem. Auto bazuje na wzbogaconej wersji Ambition.
– Scoutline - terenowa wersja specjalna wyróżniająca się m.in. innymi zderzakami oraz plastikowymi panelami ochronnymi
– SE Connect - wersja limitowana przeznaczona na rynek brytyjski wyposażona w radio cyfrowe oraz system nawigacji satelitarnej, a także 16-calowe alufelgi, błękitny lub srebrny lakier oraz silnik benzynowy 1.2
– Sport - wersja limitowana przeznaczona na rynek brytyjski wyposażona w 17-calowe czarne alufelgi, delikatny, tylny spojler, sportowe fotele oraz aluminiowe pedały. Dostępna wyłącznie z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 105 KM
– Style plus – wersja limitowana
W zależności od wersji, auto można jeszcze wyposażyć w m.in klimatyzację automatyczną, grzane przednie fotele, 16/17 calowe alufelgi, lampy ksenonowe, instalacje pod telefon GSM, nawigacja satelitarna, dach panoramiczny oraz sportowe fotele.
Niestety wiosną tego roku został wycofany model z produkcji i został zastąpiony nowym modelem od Skody o nazwie Scala. Moim zdaniem skoda zaskoczyła Nas szukając kompromisu pomiędzy Fabią a Octavia, i im się udało znaleźć ten złoty środek łącząc prostotę z wygodą podróżowania .