W dzisiejszych czasach można wyróżnić wiele rodzajów skrzyń
biegów wykorzystujących różne rozwiązania konstrukcyjne, ale wciąż mających
jeden cel – zmianę przełożenia.
Najprostszym rodzajem skrzyni biegów jest kłowa skrzynia
biegów. Składa się ona z kół zębatych o zębach prostych, które zazębiają
się ze sobą w zależności od wybranego przez kierowcę przełożenia. Skrzynie
kłowe nie posiadają synchronizatorów przez co zmiana przełożeń przez
niedoświadczonego kierowcę jest trudna,
ponieważ wymaga wysprzęglenia przy określonej prędkości obrotowej wału
korbowego silnika.
Wyróżniamy skrzynie biegów: manualne oraz automatyczne.
Manualne skrzynie biegów są na tą chwilę
najczęstszym rozwiązaniem, które możemy spotkać w pojazdach
poruszających się po naszych drogach. Powoli zostają wypierane przez cały czas
udoskonalane, przebudowywane i piekielnie szybkie automatyczne skrzynie biegów,
gdzie zmiana biegów będzie trwać kilkadziesiąt milisekund. Wracając do
manualnych skrzynek biegów, wybór przełożenia odbywa się tu ręcznie.
Podstawowymi elementami są koła zębate, które są zazębione ze sobą na stałe
oraz synchronizatory. Kierowca przesuwając drążek zmiany biegów w odpowiednią
pozycję powoduje za pomocą układu dźwigni wybór odpowiedniego
zsynchronizowanego sprzęgła, które zazębiając się z odpowiednim kołem zębatym
powoduje zmianę przełożenia. Jedną z największych wad tego rozwiązania jest
wciśnięcie pedału sprzęgła podczas zmiany przełożenia, a co za tym idzie
dochodzi do rozłączenia napędu.
Automatyczne skrzynie biegów cieszą się coraz większą
popularności, zwłaszcza w pojazdach wyższych klas, jaki i też tych sportowych.
Producenci często decydują się na oferowanie w swoich samochodach takiego
rozwiązania nie dając klientowi wyboru pomiędzy manualną, a automatyczną
przekładnią. Swoje postępowanie usprawiedliwiają stwierdzeniem mówiącym, że
nawet najlepszy kierowca na świecie nie będzie w stanie zmienić biegu tak
szybko i precyzyjnie, jak zastosowane w tych skrzyniach rozwiązania. Ale czy z
perspektywy osób użytkujących chodzi tylko o czas?
Niezaprzeczalną zaletą automatycznych skrzynek biegów jest komfort jazdy,
zwłaszcza podczas przemieszczania się w korkach. Jeśli chodzi o automatyczne
skrzynki biegów, to wyróżniamy przede wszystkim nieco starsze konstrukcyjne
przekładnie hydrokinetyczne oraz nowsze
konstrukcyjnie przekładnie dwusprzęgłowe, o których możecie przeczytać w naszym
artykule poświęconym tylko tym przekładniom:
https://www.eteile.pl/news/automatyczne-dwusprzeglowe-skrzynie-biegow
W automatycznych skrzyniach biegów możliwe jest wybranie
trybów jazdy i uogólniając wyróżnić trzy zasadnicze: sportowy, normalny i
komfortowy.
Obsługa automatycznej skrzyni biegów sprowadza się do okresowej wymiany oleju,
monitorowaniu jego stanu oraz wymiany filtra oleju. Niedopilnowanie okresowej
wymiany oleju i filtra oleju może znacząco skrócić okres prawidłowej
eksploatacji.
Wyróżniamy również automatyczne sekwencyjne skrzynie biegów, gdzie
zmiana biegów realizowana jest za pomocą ruchu drążka zmiany biegów w przód lub
w tył albo za pomocą łopatek przy kierownicy. W skrzyniach tych rozłączaniem
sprzęgła steruje mikroprocesor za pomocą siłownika lub pompy. Dzięki możliwości
szybkiej zmiany biegów stosowane są one głównie w samochodach sportowych.
Obecnie prawie wszystkie nowe samochody posiadają ten rodzaj skrzyni biegów.
Należy również wspomnieć o bezstopniowych skrzynkach biegów, których
główną zaletą jest płynna zmiana przełożenia dzięki której wyeliminowane
zostały szarpnięcia towarzyszące zmianie przełożeń. Ten rodzaj skrzyń składa
się z dwóch kół stożkowych oraz oplatającego ich łańcucha o odpowiedniej
długości. Zmianę przełożenia w skrzyni bezstopniowej uzyskuje się poprzez
zmianę odległości między kołami stożkowymi, a co za tym idzie następuje zmiana
promienia oparcia się łańcucha o koła stożkowe. W tego rodzaju przekładniach
możliwe jest praktycznie dowolne kształtowanie przełożenia. Zmianę odległości
pomiędzy kołami stożkowymi uzyskuje się dzięki użyciu pompy i odpowiednich
zaworów regulacyjnych.
Nabywcy nowych pojazdów coraz częściej decydują się na wybór pojazdów
wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów. Powodem tego jest ciągły postęp i
udoskonalanie przez producentów tego typu rozwiązań.