Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Turbosprężarki

Turbosprężarki
Kiedyś turbosprężarki były stosowane tylko w samochodach wyścigowych i rajdowych, jednak czasy się zmieniły i z pewnych względów, przede wszystkim ekologicznych turbosprężarki na dobre weszły do produkcji wszystkich nowoczesnych samochodów użytkowych.

Doładowanie swój rozwój zawdzięcza głównie silnikom z zapłonem samoczynnym potocznie nazywanym silnikami Diesla.
Czasy wolnossących silników wysokoprężnych w samochodach minęły na dobre. Coraz rzadziej możemy również spotkać wolnossące silniki zasilane benzyną. Czym nowszy samochód, tym mniejszy wybór wolnossących jednostek napędowych.

Zatem dlaczego konstruktorzy silników decydują się na zastosowanie doładowania jednocześnie powoli odchodząc od jednostek wolnossących?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Zwiększenie mocy, momentu obrotowego, osiągów, zmniejszenie pojemności skokowej silnika oraz zużycia paliwa, a to wszystko kosztem i tak niepotrzebnych, bezużytecznych spalin, które przez układ wydechowy dostawały się do atmosfery zatruwając środowisko różnymi toksycznymi składnikami pochodzącymi z procesu spalania mieszanki paliwowo - powietrznej. Więc dlaczego ich nie wykorzystać?
Dzięki możliwości zmniejszenia pojemności skokowej silnika do rozsądnego poziomu użytkownik zyskuje naprawdę wiele. Płaci mniejsze stawki ubezpieczenia OC oraz ponosi niższe koszty związane z tankowaniem samochodu korzystając z mocy i osiągów, które do niedawna były zarezerwowane tylko dla samochodów z silnikami o znacznie większych pojemnościach skokowych. Oszczędność paliwa kształtuje się na poziomie od 20% dla silników benzynowych do nawet 40% dla silników wysokoprężnych, ale nie należy zapominać, że oszczędności paliwa pojawiają wtedy, kiedy tego chcemy, tzn. gdy jeździmy oszczędnie, ponieważ większe osiągi, moc i moment obrotowy nie biorą się z powietrza, tylko właśnie ze spalanego paliwa.

Mimo, że zastosowanie turbodoładowania w silnikach dało możliwość rozwoju w branży motoryzacyjnej i ekologicznej to należy pamiętać, że jest też druga strona medalu.
Wszystko ma swoje wady i zalety. Niestety nie inaczej jest w przypadku turbodoładowania.
Ktoś może zapytać: ale jak to? Przecież większa moc, moment obrotowy, osiągi, mniejsze zużycie paliwa, pojemność skokowa, a co za tym idzie mniej szkodliwych składników spalin emitowanych do atmosfery i powietrza, którym oddychamy. Tak, to wszystko prawda.
Kiedyś ludzie mówili, że jak czegoś nie ma, to się przynajmniej nie zepsuje. Tak samo jest w wypadku zastosowania turbosprężarek. Nie popadajmy jednak w paranoję, ponieważ jeśli nie ma ona wad konstrukcyjnych, to poprawnie eksploatowana posłuży naprawdę wiele, wiele lat i przejechanych kilometrów.
Aby przejść do wskazówek dotyczących maksymalnego wydłużenia bezawaryjnej pracy turbosprężarki musimy zagłębić się w jej zasadę działania, aby mieć świadomość skąd biorą się wyżej wymienione zalety silników turbodoładowanych..
Najprościej mówiąc turbosprężarka napędzana gazami spalinowymi wpompowuje do cylindrów silnika dużo większe ilości powietrza, niż ma to miejsce w silnikach wolnossących. Jak wiadomo do procesu spalania niezbędny jest tlen, więc dzięki doładowaniu mając więcej powietrza w cylindrze, możemy zwiększyć dawkę paliwa, a zarazem osiągi naszego pojazdu.
Turbosprężarka nie jest elementem bardzo skomplikowanym, a jej zasada działania jest bardzo prosta, jednak warunki, w jakich musi pracować, a mianowicie temperatury dochodzące do 1000 stopni Celsjusza i obroty wirnika, często przekraczające 100 tys. [obr/min]. Warunki pracy decydują o precyzji z jaką musi być wykonana, a więc mamy do czynienia z bardzo zaawansowaną technologią wytwarzania tego elementu, a do produkcji muszą być używane najwyższej jakości materiały.

Wiedząc już nieco o zasadzie działania i warunkach pracy turbosprężarek możemy przejść do wskazówek na temat wydłużenia życia, turbosprężarki, zatem jak o nią dbać, żeby posłużyła jak najdłużej.
Poniżej przedstawimy kilka zasad, które powinniśmy stosować użytkując samochód z turbodoładowaniem:

I Dbać o odpowiedni poziom oleju w silniku oraz stosować tylko oleje zalecane przez producenta (nawet niewielkie odstępstwa w kwestii smarowania mogą prowadzić do bardzo kosztownych napraw, np. uszkodzenie łożysk, czy łopatek).
II Tankować dobrej jakości paliwo (ze spalania złej jakości paliwa mogą pojawiać się większe ilości nagaru, który będzie odkładał się na wirniku turbosprężarki)
III Wymieniać filtr powietrza i pamiętać o poprawnym jego montażu (nawet najmniejsze zanieczyszczenia, które dostaną się do silnika wraz z zasysanym przez turbosprężarkę powietrzem w dłuższym okresie mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń)

IV Rozgrzać silnik do optymalnej temperatury pracy (ciecz chodząca około 90 st. Celsjusza; olej około 80 st. Celsjusza) przed wykorzystaniem maksymalnych osiągów.

V Chłodzić turbosprężarkę po każdej jeździe w większym zakresie prędkości obrotowych (przede wszystkich mowa tu o szaleństwach i jeździe w trasie, kiedy to wirnik turbosprężarki osiąga bardzo wysokie prędkości obrotowe. Wyłączenie silnika jest równoznaczne z odłączeniem smarowania i chłodzenia turbosprężarki, której wirnik obraca się jeszcze przez kilka minut z prędkościami rzędu 100 tys. [obr/min] bez smarowania i chłodzenia, co prowadzi do bardzo szybkiego zużycia łożysk i całkowitego zniszczenia turbosprężarki. Dlatego po każdej jeździe przed wyłączeniem silnika powinniśmy odczekać około minuty lub więcej w zależności od tego z jakimi prędkościami obrotowymi pracował nasz silnik.
Po zastosowaniu się do wyżej wymienionych zasad powinniśmy cieszyć się bezawaryjną pracą naszych doładowanych silników.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.