Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Typowe usterki samochodu

Typowe usterki samochodu
W dobie masowej produkcji samochodów oraz postępu technicznego powodującego montowanie w samochodach bardzo dużej ilości systemów elektronicznych i dodatkowego wyposażenia samochody są w znacznie większym stopniu narażone na awarie niż zdecydowanie prostsze konstrukcje sprzed lat.


Do najczęstszych, poważnych usterek samochodów, które mogą unieruchomić pojazd w trasie zaliczamy:


- Awarie układu elektrycznego, które są jedną z najczęściej występujących awarii w czasach produkcji samochodów naszpikowanych elektroniką. Głównymi przyczynami usterek układów elektrycznych są zwarcia w instalacji elektrycznej, przepalenie bezpieczników albo samoczynne rozładowywanie akumulatora pomimo wyłączenia wszystkich odbiorników. Przyczynami usterek układów elektrycznych może być również występowanie wad fabrycznych związanych z masową produkcją poszczególnych podzespołów oraz tzw. jak największym cięciem kosztów produkcji bez utrzymania odpowiedniego poziomu jakości. Na większość usterek układów elektrycznych użytkownik nie ma żadnego wpływu i nie może im w żaden sposób zapobiegać.


- Awarie silnika i jego osprzętu, do których możemy zaliczyć m. in zerwanie paska rozrządu w przypadku samochodów nie wyposażonych w łańcuch do napędu układu rozrządu. Do zerwania może dojść z wielu powodów. Jednym z nich jest wada fabryczna zamontowanego paska rozrządu. Kolejnym z powodów jest nieprawidłowy montaż elementów układu rozrządu, które mogą spowodować uszkodzenie paska, a w konsekwencji uszkodzenie silnika. Jedną z najczęstszych przyczyn awarii układu rozrządu jest zaniedbanie i zlekceważenie zaleconego przez producenta interwału wymiany paska rozrządu, pompy wody oraz rolek napinających i prowadzących.


Do kolejnych, najczęstszych usterek osprzętu silnika należą awarie turbosprężarki, które są spowodowane nieprawidłową eksploatacją tego podzespołu. Wielu z użytkowników nie wie, że po jeździe w długiej trasie wirnik turbiny i sprężarki osadzony na ułożyskowanym wałku turbosprężarki obraca się z prędkością mogącą dochodzić nawet do 200 tys. obr/min. Takie osoby zaraz po dojechaniu do celu wyłączają silnik odcinając smarowanie obracającego się z ogromna prędkością obrotową ułożyskowanego wałka turbosprężarki. Cykliczne powtarzanie tej czynności przyczyni się znacznego skrócenia trwałości nietaniej turbosprężarki, która prawidłowo eksploatowana powinna bez problemu wytrzymać przebieg rzędu 200 tys. km. Kolejnym zaniedbaniem przyczyniającym się do awarii nie tylko turbosprężarki, ale wszystkich węzłów łożyskowych w silniku jest nieprzestrzeganie interwałów wymiany oleju silnikowego lub brak okresowej kontroli poziomu oleju (zwłaszcza w przypadku silników, które miewają problemy z nadmierną konsumpcją oleju silnikowego).


Kolejną częstą usterką związaną z silnikiem jest zużycie świec żarowych w przypadku silników z zapłonem samoczynnym ZS objawiające się trudnym rozruchem, zwłaszcza w warunkach niskiej temperatury.


- Awarie układu zawieszenia, które przy obecnym stanie większości dróg w naszym kraju prędzej czy później dotkną każdego z użytkowników samochodu. Usterki zawieszenia zazwyczaj nie przyczynią się do unieruchomienia pojazdu, ale będą skutkowały pogorszeniem prowadzenia pojazdu, stukami z okolic kół, czy nawet wydłużeniem drogi hamowania. Najczęściej w zawieszeniu zużywają się:


* Końcówki drążków kierowniczych odpowiadające za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Szybsze zużycie końcówek drążków kierowniczych może być spowodowanie pokonywaniem nierówności i dziur w jezdni na zakrętach.


* Sworzeń łączący wahacz ze zwrotnicą. Sworzeń najbardziej zużywa się przy pokonywaniu długich odcinków nierównych dróg


* Łączniki stabilizatora i gumy stabilizatora, które stanowią połączenie stabilizatora z amortyzatorem w zawieszeniu z kolumną McPhersona. Największe zużycie łączników stabilizatora występuje podczas jazdy na nierównościach przy zawracaniu i skręcaniu.


* Wahacz, a zwłaszcza zamontowane w nim tuleje metalowo – gumowe i sworznie. Część producentów wprasowuje je na stałe, co w konsekwencji wymaga wymiany całego wahacza na nowy. Istnieje również wiele samochodów, w których wahaczach tuleje metalowo – gumowe można wymienić po wcześniejszym demontażu wahacza za pomocą specjalnej prasy.


* Amortyzator odpowiadający za tłumienie drgań podczas pokonywania nierówności. Najczęstszymi usterkami amortyzatorów jest ich zużycie lub rozszczelnienie i wyciek oleju lub gazu znajdującego się w jego wnętrzu. Zużycie amortyzatorów najczęściej objawia się pływaniem samochodu na nierównościach. Ponadto zużyty amortyzator znacznie wydłuża drogę hamowania nie zapewniając optymalnego docisku opony do podłoża.


- Awarie układu hamulcowego, który jest jednym z układów zapewniającym bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego.


Do najczęstszych usterek układu hamulcowego należą bicie tarcz hamulcowych, które objawia się drganiami wyczuwalnymi na pedale hamulca w trakcie hamowania. Może ono być spowodowane wjechaniem do kałuży przy nagrzanych do dużej temperatury tarczami hamulcowymi. Kolejną z usterek układu hamulcowego pojawiająca się w starszych samochodach, to korozja oraz pęknięcie przewodów hamulcowych, które fabrycznie najczęściej są stalowe. Przy wymianie przewodów hamulcowych najlepszym wyjściem jest ich wymiana na takie wykonanie ze stopu miedzi, która cechuje się odpornością na korozję. Następną, rzadziej występującą usterką układu hamulcowego jest zapieczenie tłoczków w zaciskach spowodowane korozją i osadem z klocków. Powstawanie korozji i osadów na tłoczku może być spowodowane uszkodzeniem gumowej osłony tłoczka. Kolejne usterki układu hamulcowego wynikają z zaniedbań użytkowników i należą do nich m. in zniszczenie tarcz hamulcowych lub bębnów hamulcowych przez niedopilnowanie stanu zużycia klocków hamulcowych i doprowadzenie do wrzenia płynu hamulcowego poprzez niedopilnowanie interwału jego wymiany.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.