Do najczęstszych, poważnych usterek samochodów, które mogą unieruchomić pojazd w trasie zaliczamy:
- Awarie układu elektrycznego, które są jedną z najczęściej występujących awarii w czasach produkcji samochodów naszpikowanych elektroniką. Głównymi przyczynami usterek układów elektrycznych są zwarcia w instalacji elektrycznej, przepalenie bezpieczników albo samoczynne rozładowywanie akumulatora pomimo wyłączenia wszystkich odbiorników. Przyczynami usterek układów elektrycznych może być również występowanie wad fabrycznych związanych z masową produkcją poszczególnych podzespołów oraz tzw. jak największym cięciem kosztów produkcji bez utrzymania odpowiedniego poziomu jakości. Na większość usterek układów elektrycznych użytkownik nie ma żadnego wpływu i nie może im w żaden sposób zapobiegać.
- Awarie silnika i jego osprzętu, do których możemy zaliczyć m. in zerwanie paska rozrządu w przypadku samochodów nie wyposażonych w łańcuch do napędu układu rozrządu. Do zerwania może dojść z wielu powodów. Jednym z nich jest wada fabryczna zamontowanego paska rozrządu. Kolejnym z powodów jest nieprawidłowy montaż elementów układu rozrządu, które mogą spowodować uszkodzenie paska, a w konsekwencji uszkodzenie silnika. Jedną z najczęstszych przyczyn awarii układu rozrządu jest zaniedbanie i zlekceważenie zaleconego przez producenta interwału wymiany paska rozrządu, pompy wody oraz rolek napinających i prowadzących.
Do kolejnych, najczęstszych usterek osprzętu silnika należą awarie
turbosprężarki, które są spowodowane nieprawidłową eksploatacją tego
podzespołu. Wielu z użytkowników nie wie, że po jeździe w długiej trasie wirnik
turbiny i sprężarki osadzony na ułożyskowanym wałku turbosprężarki obraca się z
prędkością mogącą dochodzić nawet do 200 tys. obr/min. Takie osoby zaraz po
dojechaniu do celu wyłączają silnik odcinając smarowanie obracającego się z
ogromna prędkością obrotową ułożyskowanego wałka turbosprężarki. Cykliczne
powtarzanie tej czynności przyczyni się znacznego skrócenia trwałości nietaniej
turbosprężarki, która prawidłowo eksploatowana powinna bez problemu wytrzymać
przebieg rzędu 200 tys. km. Kolejnym zaniedbaniem przyczyniającym się do awarii
nie tylko turbosprężarki, ale wszystkich węzłów łożyskowych w silniku jest
nieprzestrzeganie interwałów wymiany oleju silnikowego lub brak okresowej
kontroli poziomu oleju (zwłaszcza w przypadku silników, które miewają problemy
z nadmierną konsumpcją oleju silnikowego).
Kolejną częstą usterką związaną z silnikiem jest zużycie świec żarowych w przypadku silników z zapłonem samoczynnym ZS objawiające się trudnym rozruchem, zwłaszcza w warunkach niskiej temperatury.
- Awarie układu zawieszenia, które przy obecnym stanie większości dróg w naszym kraju prędzej czy później dotkną każdego z użytkowników samochodu. Usterki zawieszenia zazwyczaj nie przyczynią się do unieruchomienia pojazdu, ale będą skutkowały pogorszeniem prowadzenia pojazdu, stukami z okolic kół, czy nawet wydłużeniem drogi hamowania. Najczęściej w zawieszeniu zużywają się:
* Końcówki drążków kierowniczych odpowiadające za połączenie zwrotnicy z
przekładnią kierowniczą. Szybsze zużycie końcówek drążków kierowniczych może
być spowodowanie pokonywaniem nierówności i dziur w jezdni na zakrętach.
* Sworzeń łączący wahacz ze zwrotnicą. Sworzeń najbardziej zużywa się przy
pokonywaniu długich odcinków nierównych dróg
* Łączniki stabilizatora i gumy stabilizatora, które stanowią połączenie
stabilizatora z amortyzatorem w zawieszeniu z kolumną McPhersona. Największe zużycie
łączników stabilizatora występuje podczas jazdy na nierównościach przy
zawracaniu i skręcaniu.
* Wahacz, a zwłaszcza zamontowane w nim tuleje metalowo – gumowe i sworznie.
Część producentów wprasowuje je na stałe, co w konsekwencji wymaga wymiany całego
wahacza na nowy. Istnieje również wiele samochodów, w których wahaczach tuleje
metalowo – gumowe można wymienić po wcześniejszym demontażu wahacza za pomocą
specjalnej prasy.
* Amortyzator odpowiadający za tłumienie drgań podczas pokonywania nierówności.
Najczęstszymi usterkami amortyzatorów jest ich zużycie lub rozszczelnienie i
wyciek oleju lub gazu znajdującego się w jego wnętrzu. Zużycie amortyzatorów
najczęściej objawia się pływaniem samochodu na nierównościach. Ponadto zużyty
amortyzator znacznie wydłuża drogę hamowania nie zapewniając optymalnego
docisku opony do podłoża.
- Awarie układu hamulcowego, który jest jednym z układów zapewniającym bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego.
Do najczęstszych usterek układu hamulcowego należą bicie tarcz hamulcowych, które objawia się drganiami wyczuwalnymi na pedale hamulca w trakcie hamowania. Może ono być spowodowane wjechaniem do kałuży przy nagrzanych do dużej temperatury tarczami hamulcowymi. Kolejną z usterek układu hamulcowego pojawiająca się w starszych samochodach, to korozja oraz pęknięcie przewodów hamulcowych, które fabrycznie najczęściej są stalowe. Przy wymianie przewodów hamulcowych najlepszym wyjściem jest ich wymiana na takie wykonanie ze stopu miedzi, która cechuje się odpornością na korozję. Następną, rzadziej występującą usterką układu hamulcowego jest zapieczenie tłoczków w zaciskach spowodowane korozją i osadem z klocków. Powstawanie korozji i osadów na tłoczku może być spowodowane uszkodzeniem gumowej osłony tłoczka. Kolejne usterki układu hamulcowego wynikają z zaniedbań użytkowników i należą do nich m. in zniszczenie tarcz hamulcowych lub bębnów hamulcowych przez niedopilnowanie stanu zużycia klocków hamulcowych i doprowadzenie do wrzenia płynu hamulcowego poprzez niedopilnowanie interwału jego wymiany.