Pierwszym z parametrów charakteryzujących obręcze jest
ich rozmiar, podawany w calach. Składa się on z dwóch parametrów – szerokości
oraz średnicy, np. 6Jx15 ( co oznacza szerokość felgi 6 cali oraz średnicę 15
cali).
Kolejnym parametrem opisującym felgi jest rozstaw śrub (rozstaw otworów
mocujących). Przedstawiany jest on jako np. 4x100. W tym konkretnym wypadku
oznacza to, że na obręczy znajdują się 4 otwory montażowe opisane na okręgu o
średnicy 100mm. Rozstaw śrub jest parametrem określającym przynależność do
danego modelu samochodu. Liczba otworów montażowych zależy od konstrukcji
piasty samochodu.
Następnym ważnym przy doborze obręczy parametrem jest odsadzenie nazywane
również jako ET czy też Offset. Jest ono oznaczeniem opisującym odległość
pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzną montażową (przylegania felgi
do piasty). Odsadzenie jest wyrażanie w milimetrach. ET jest parametrem
wpływającym na to, jak głęboko w nadkolu schowana jest nasza obręcz. Im większy
Offset, tym felga jest schowana głębiej. Dobór obręczy z danym ET zależy od
budowy nadkola samochodu, zastosowanego rozmiaru felg i opon oraz preferencji
klienta. Dobór odsadzenia zawsze warto jest skonsultować ze specjalistami.
Zatem po zapoznaniu się z podstawowymi parametrami
opisującymi obręcze w naszych pojazdach możemy dobrać nasze felgi. Często
dobierane one są metodą prób i błędów, jednak czym wartości na nowych felgach
bliższe są tym oryginalnym, to istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że
nasze nowe felgi będą wpasowywały się w nadkole bez żadnych otarć na
nierównościach, większym obciążeniu pojazdu, czy też podczas pokonywania zakrętów.
Istnieją również rozmiary zastępcze inaczej nazywane opcjonalnymi, które będą
wymagały założenia opona o większym lub mniejszym profilu oraz większej lub
mniejszej szerokości.
Należy pamiętać, że po zmianie felg na takie o większej średnicy wymuszone
będzie założenie opon o niższym profilu, co negatywnie wpłynie na komfort jazdy
po nierównościach, ale pozytywnie na stateczność ruchu pojazdu na równych
nawierzchniach oraz podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Przy wyborze
obręczy o mniejszej średnicy oraz opon o
wyższym profilu zyskamy zwiększony komfort podróżowania, ale pogorszą się
właściwości jezdne naszego pojazdu.
Warto wiedzieć, że zawieszenie naszego samochodu zostało zaprojektowane z myślą o seryjnych felgach i oponach, dlatego zmiana felg i opon na inne nie zawsze może nieść ze sobą poprawę, a może tylko pogorszyć prowadzenie naszego pojazdu.